Dieta w chorobach tarczycy - przykładowy jadłospis

Dieta w chorobach tarczycy - przykładowy jadłospis

Jak powinna wyglądać dieta przy chorobach tarczycy? Choroby tarczycy to jedne z najczęściej występujących współcześnie schorzeń. Spotykać się można zarówno zarówno z zaburzenia związanymi z nadczynnością, jak i niedoczynnością tego gruczołu. Główną rolę w terapii odgrywają środki farmakologiczne, jednak coraz częściej pacjenci dostrzegają znaczną poprawę zdrowia i ogólnej kondycji dzięki wprowadzeniu określonych zasad żywieniowych. Odpowiednio rozpisany jadłospis wpływa pozytywnie na produkcję hormonów, a także przemianę materii, która często przy problemach z tarczycą jest spowolniona. Ponadto pomaga ustabilizować masę ciała, co jest szczególnie ważne np. przy hashimoto, ponieważ często wtedy dochodzi do przybrania nadprogramowych kilogramów.

Składniki mineralne istotne dla prawidłowego funkcjonowania tarczycy

Z pewnością każdy z nas wiąże prawidłową pracę tarczycy z jodem. To pierwiastek, który wchodzi w skład hormonów tarczycy i jest niezbędny w procesie ich produkcji. Zarówno jego nadmiar, jak i niedobór mogą wywierać negatywne skutki zdrowotne. Do najcenniejszych źródeł jodu w diecie zaliczamy ryby morskie i owoce morza, jednak spore jego ilości znajdziemy również w mleku i przetworach mlecznych. 

Cynk jest także niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu osób zmagających się z chorobami tarczycy. Wywiera on pozytywny wpływ na regulację funkcjonowania układu autoimmunologicznego. Jest niezbędny do produkcji TSH. Jego zbyt mała ilość doprowadzić może do spowolnienia tempa metablozmu hormonów gruczołu tarczowego.

Prawidłowe funkcjonowanie tarczycy jest determinowane również przez selen, dzięki któremu możliwa jest przemiana hormonów: tyroksyny do trijodotyroniny. Nie można pominąć faktu, że wpływa on na przyswajalność jodu. Ponadto pomaga zmniejszyć aktywność zapalną. Poziom selenu z powodzeniem można uzupełnić, stosując zbilansowaną dietę. Do najcenniejszych źródeł selenu zaliczamy mięso, podroby, ryby (np. dorsz, makrela), mleko i jego przetwory, a także grzyby, orzechy, awokado, czosnek, żółtko jaja,

Nie możemy zapomnieć o kolejnym ważnym pierwiastku, który wspiera prawidłowe funkcje tarczycy. Mowa o cynku, który bierze czynny udział w syntezie hormonów tarczycy. W pokarmach znajdziemy go przede wszystkim w mięsie, podrobach, rybach, nabiale i pełnoziarnistych produktach zbożowych.

Dieta w chorobie Hashimoto

Dieta (dietetyk kurs online) w chorobach tarczycy (hashimoto) powinna dostarczać niezbędne składników mineralne, ale także kwasy tłuszczowe omega-3 (np. oleje roślinne). Ich podaż hamuje nadmierną aktywność układu immunologicznego.

Ważne są także witaminy o udowodnionym działaniu antyoksydacyjnym, czyli A, C oraz E z jednoczesnym ograniczeniem substancji prozapalnych zawartych w żywności przetworzonej.

Badania wskazują także na znaczenie roli, jaką spełnia witamina D w utrzymaniu prawidłowych funkcji tarczycy. Wpływa ona na zahamowanie procesu produkcji białek prozapalnych oraz zapobiega powstawaniu zaburzeń metabolicznych. 

Ponadto w diecie osób zmagających się z tą chorobą nie powinno zabraknąć błonnika pokarmowego. Przyspiesza on perystaltykę jelit, zmniejsza pH, zapobiega zaparciom, pobudza ukrwienie jelit, podtrzymuje uczucie sytości.

Przy diecie w niedoczynności tarczycy i hashimoto należy również zadbać o dostarczenie organizmowi składników odżywczych jak węglowodany o niskim aneksie glikemicznym. Należą do nich na przykład kasze.

Pamiętać powinno się także o podaży jodu z pożywienia. Nie można jednak zapominać o tym, że jego zbyt duża ilość może nasilić stan zapalny.

Osoby z hashimoto powinny wiedzieć jaka całkowita ilość jodu jaką mogą spożyć w ciągu dnia jest dla nich korzystna.

Warto też zwrócić uwagę na żywność, której spożycie w przypadku niedoczynności tarczycy należy ograniczyć. Mowa m.in. o soi, orzeszkach ziemnych, gorczycy, warzywach kapustnych (np. kapusta włoska), kalafiorze, brokułach, rzepie, brukselce, szpinaku, jarmużu oraz truskawkach. Zalicza się je do grupy produktów wolotwórczych, które zwiększają ryzyko powstawania tzw. woli tarczycowych.

Przykładowy jadłospis w hashimoto (autoimmunologicznym zapaleniu tarczycy)

Żywienie przy problemach z tarczycą często odgrywa kluczową rolę w walce o przywrócenie prawidłowego funkcjonowania organizmu.

  1. Śniadanie - jajecznica z pieczarkami i cebulą.
  2. Drugie śniadanie - koktajl z jabłkiem, marchewką, imbirem i pomarańczą.
  3. Obiad - kaszotto gryczane kurczakiem, marchewką i groszkiem.
  4. Podwieczorek - 210 g winogron.
  5. Kolacja - sałatka z komosą ryżową, fasolą czerwoną i groszkiem.

Dobrym źródłem białka w diecie u osób z hashimoto jest chude mięso drobiowe. Urozmaicić można ją również przez spożywanie nasion roślin strączkowych. Sprawdź kursy z dietetyki online.

Żywienie w niedoczynności tarczycy

Zalecenia dietetyczne w niedoczynności tarczycy na regulacji, urozmaiceniu i prawidłowym zbilansowaniu odpowiednich makroskładników. Polecana żywność i żywienie to:

  • pełnoziarniste i razowe pieczywo oraz makarony, grube kasze, ryż brązowy, płatki owsiane, 
  • warzywa świeże i mrożone, świeże owoce, 
  • nasiona roślin strączkowych: soczewica, ciecierzyca, bób, fasola oraz groch, 
  • chude mięso i wędliny, 
  • jaja, 
  • oleje roślinne: olej rzepakowy, oliwa z oliwek, 
  • ryby: łosoś, makrela, dorsz, pstrąg,
  • chude mleko i jego produkty,
  • orzechy brazylijskie, nerkowce, laskowe, migdały, nasiona lnu.

Stosowanie odpowiedniej diety przyczyni się również do usprawnienia procesów metabolicznych w organizmie człowieka.


Przykładowy jadłospis dla osób z niedoczynnością tarczycy:

  1. Śniadanie: kanapki z chleba żytniego z pastą z awokado, jajka i czosnku z kilkoma plastrami pomidora ze szczypiorkiem.
  2. Drugie śniadanie: koktajl z kefiru, płatków owsianych, orzechów brazylijskich, truskawek i małego banana.
  3. Obiad: kasza jęczmienna pęczak posypana natką pietruszki z łososiem pieczonym w piekarniku z czosnkiem oraz surówką z kiszonej kapusty i marchewki polaną oliwą z oliwek. 
  4. Podwieczorek: serek wiejski połączony z kawałkami pomidora oraz papryki, posypany natką pietruszki i ziarnami słonecznika oraz polany oliwą z oliwek.
  5. Kolacja: sałatka z pomidorkami cherry, kaparami, bazylią, olejem rzepakowym i kromką chleba żytniego.

Należy wiedzieć, że niedoczynności tarczycy często towarzyszy wyżej omawiana choroba hashimoto. Ponadto nieleczona niedoczynność tarczycy może Stanowic stan zagrożenia życia (śpiączka hipometaboliczna.

Jak wspierać funkcjonowanie tarczycy poprzez dietę?


W rozważaniach na temat poprawy pracy tarczycy należy zwrócić uwagę, że zmiany w żywieniu mogą znacznie zmniejszyć ryzyko powstawania chorób dietozależnych. Osoby z zaburzeniami tarczycy są na nie szczególnie narażone.

Wśród ogólnych zasad, którymi powinny się kierować, wymienia się dostosowanie zapotrzebowania na energię spożywanych posiłków. Przede wszystkim powinny być one dostosowane do płci, wieku i aktywności fizycznej, ale i uwzględniać także ogólny stan organizmu.

W przypadku towarzyszącej otyłości zaleca się wprowadzenie diety redukcyjnej, jednak z zachowaniem umiaru. Zbyt wiele restrykcji w sposobie żywienia może przyczynić się do zmniejszenia aktywności tarczycy. Dodatkowo warto dbać o spożywanie niewielkich porcji posiłków w równych odstępach czasowych, co 3-4 godziny, w celu utrzymania prawidłowego poziomu metabolizmu. 

Należy również zadbać o odpowiednią podaż wody. Dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości płynów nie tylko wpływa na prawidłowe funkcjonowanie wszystkich narządów, ale również tempo przemiany materii.

Diety eliminacyjne, w których rezygnujemy z laktozy lub glutenu, mogą wywierać pozytywny wpływ na stan zdrowia osób zmagających się z chorobami tarczycy. Ma to jednak zastosowanie w przypadku potwierdzenia konkretnych nietolerancji pokarmowych. Poruszamy ten temat, ponieważ okazuje się, że nietolerancja laktozy oraz celiakia stosunkowo często występują jednocześnie z chorobami tarczycy.

Jeśli chcesz się dowiedzieć jakie są najnowsze schematy żywieniowe wraz z suplementacją w chorobach tarczycy, w tym Hashimoto dołącz do platformy edukacyjnej BezTabletek.pl

Bądź na bieżąco zapisz się do newslettera

Co zyskujesz zapisując się do newslettera beztabletek.pl?

  • Otrzymuj powiadomienia o aktualnych promocjach
  • Bądź na bieżąco z nowo dodawanymi kursami
  • Dowiedz się o nowych artykułach

Dowiedz się więcej dzięki naszym szkoleniom:

Chcesz wiedzieć więcej na ten temat?


Szkolenie w formie video/-ebooka, w którym rozwinięty został temat żywienia w chorobach tarczycy, znajduje się na platformie Bez Tabletek. Dołącz do niej!


Jedna płatność = dożywotni dostęp

Dołącz do nas już teraz!

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Holistyczne podejście do zdrowia psychicznego

Holistyczne podejście do zdrowia psychicznego

Wypalenie zawodowe i depresja to aktualnie dwie ogromne epidemie, o których jeszcze niewiele się mówi. Statystyki są zatrważające bowiem w Polsce. ok 39% osób doświadcza wypalenia zawodowego i to poziom najwyższy wśród wszystkich mieszkańców Europy. Z kolei z raportu NFZ wynika, że w Polsce na depresję choruje ok 1,2 mln osób

Zioła lecznicze - po które z nich warto sięgać regularnie?

Zioła lecznicze - po które z nich warto sięgać regularnie?

Zioła lecznicze od wieków są wykorzystywane do poprawy zdrowia i leczenia różnych dolegliwości. Wykazują one różne zdrowotne właściwości, których regularne stosowanie może przynieść wiele korzyści dla organizmu. Dlatego warto poznać i sięgać po niektóre zioła regularnie, aby wesprzeć naturalne procesy lecznicze oraz w celu utrzymania dobrego samopoczucia.

Suplementy kolagenowe - czy warto je stosować dla zdrowej skóry, włosów i paznokci?

Suplementy kolagenowe - czy warto je stosować dla zdrowej skóry, włosów i paznokci?

Kolagen to najważniejsze białko strukturalne w ludzkim ciele, stanowiące kluczowy składnik skóry, włosów, paznokci, kości i stawów. Z wiekiem produkcja kolagenu naturalnie spada, co może przyczyniać się do oznak starzenia, takich jak zmarszczki, osłabienie włosów i paznokci. Suplementy kolagenowe stały się popularnym rozwiązaniem mającym na celu uzupełnienie naturalnego deficytu kolagenu i poprawę zdrowia skóry, włosów oraz paznokci.

Jak wybrać i stosować suplementy diety?

Jak wybrać i stosować suplementy diety?

W dzisiejszych czasach, kiedy wielu z nas żyje w biegu, prawidłowa i zbilansowana dieta może być wyzwaniem. Dlatego korzystanie z suplementów diety może być pomocne w zapewnieniu organizmowi odpowiednich składników odżywczych. Jednak aby suplementacja miała sens, ważne jest, aby dokładnie wiedzieć, na co zwracać uwagę przy wyborze suplementu oraz jak go stosować.

Dołącz do nas!
i zyskaj dostęp do najlepszej platformy heathcare

Dbaj o to, by nieustannie zgłębiać swoją wiedzę i poszerzać kompetencje. Bądź na bieżąco ze stale zachodzącymi zmianami, nowymi sposobami leczenia oraz profilaktyki. Dołącz do nas i podnieś swoje kompetencje już teraz.

Roczna subskrypcja
45zł / rok
Zobacz co zyskasz

Roczna subskrypcja to raptem koszt jednej książki

  • Obszerna baza wiedzy
  • Niska roczna płatność
  • Nowe kursy każdego miesiąca