Superfood - jaka to żywność?

Superfood - jaka to żywność?

Superfood - czyli zdrowa żywność i nieprzetworzone produkty. Jakie składniki odżywcze są dla naszego organizmu najcenniejsze? 

Czym są superfoods? To inaczej mówiąc żywność posiadająca cenne oraz wyjątkowe składniki odżywcze. To produkty pełnowartościowe, naturalne, a także nieprzetworzone, co jest niezwykle istotne dla prawidłowego funkcjonowania i wspomagania naszego organizmu.

Superfoods - co to jest, jak je jeść, lista produktów

Superżywność pomaga zoptymalizować zdolność organizmu do odpowiedniego funkcjonowania dzięki wysokiej ilości składników odżywczych. Należą do nich m.in. witaminy, składniki mineralne (np. aminokwasy, karotenoidy), a także ważne dla zdrowia przeciwutleniacze, antyoksydanty.

Warto włączyć ją do swojego jadłospisu, ponieważ ma dobroczynny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Produkty superfoods pomagają np. opóźnić procesy starzenia, wzmocnić odporność organizmu, obniżyć poziom złego cholesterolu, zniwelować uczucie zmęczenia i znużenia. Ponadto korzystnie wpływają na cerę, metabolizm, zmniejszają ryzyko zachorowania na wiele chorób (dzięki temu, że wykazują silne działanie antyoksydacyjne).

Codzienną dietę powinno się, więc urozmaicić o:

  • jagody goji - wspierają układ odpornościowy, zawierają wysoką zawartość witamin a i c, wykazują właściwości antynowotworowe, wykazują korzystny wpływ na narząd wzroku, obniżają poziom cukru we krwi, zwiększają poziom testosteronu, dodają energii, a także poprawiają jakość snu,
  • jarmuż - to warzywo liściaste zaliczanie do super żywności bogate w białko, błonnik, witaminy i minerały. Znaleźć w nim można przede wszystkim witaminy z grupy b, witaminę k i c (spośród warzyw ma jej więcej tylko papryka i natka pietruszki - dzienne zapotrzebowanie na witaminę c dla dorosłej osoby wynosi 1 mg/kg masy ciała). Działa korzystnie na organizm. Wykazuje właściwości antynowotworowe, wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego.
  • siemię lniane - to jedno z najbogatszych źródeł kwasów omega-3. Wykazuje działanie przeciwzapalne, przeciwdziała chorobom układu krążenia. Warto je stosować przy chorobach żołądka i jelit.
  • nasiona chia - są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe. Wpływają na pracę mózgu, poprawiają pamięć, koncentrację, a także kondycję układu krążenia.
  • jagody acai - zawierają spore ilości błonnika pokarmowego (wspomaga m.in. perystaltykę jelit, jego dzienne zapotrzebowanie to ok.15g), wapnia, żelaza. Usprawniają funkcjonowanie układu krwionośnego, chronią przed drobnoustrojami chorobotwórczymi, poprawiają trawienie, regulują poziom cukru we krwi. Polecane są osobom zmagającym się z cukrzycą.
  • maca - jest bogata w antyoksydanty. Wykazuje właściwości przeciwutleniające, dodaje energii, zwiększa wytrzymałość, odporność na stres.
  • dynia - to bogactwo witamin a, c i e. Ma właściwości obniżające wysokie ciśnienie krwi, wykazuje działanie kardioprotekcyjne.
  • orzech włoski - to źródło wielonienasyconego kwasu tłuszczowego omega-6. Wspomaga pamięć, zmniejsza ryzyko chorób serca, podnosi poziom dobrego cholesterolu, a obniża poziom złego.
  • guarana - poprawia koncentrację, polepsza zdolności wysiłkowe, spowalnia skutki starzenia.
  • kurkuma - jej główny składnik to kurkumina. Wykazuj działanie przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne, przeciwzapalne, antynowotworowe, odtruwające.
  • algi - to skarbnica kwasu foliowego, witaminy k, jodu, błonnika i innych niezbędnych składników odżywczych. Należy do nich chlorella (poprawia poziom stężenia cholesterolu i uwalnia toksyny z organizmu) oraz spirulina (wspomaga metabolizm węglowodanów, białek i tłuszczy).
  • jagody camu camu - to bogate źródło witaminy c. Wzmacniają układ odpornościowy, zapobiegają chorobom serca, wspomagają narząd wzroku,
  • lucuma - jest bogata w wapń i żelazo. Działa korzystnie na układ nerwowy, zapobiega anemii, wykazuje działanie przeciwzapalne i przeciwwirusowe.


Lista superfoods jest bardzo długa. Istnieje wiele polskich produktów jak i egzotycznych odgrywających kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu.

Warto włączyć do codziennej diety naturalne i nieprzetworzone owoce, warzywa. Sporządzić z nich można np. koktajle, sałatkę, czy zupę, albo dodać do posiłków i przekąsek. Dzięki temu wartość odżywcza spożywanych przez nas posiłków wzrośnie i będą one miały korzystny wpływ na zdrowie.

Co musisz wiedzieć przed zakupem superfoods?

Jak już wiemy włączenie nieprzetworzonych produktów do codziennej diety jest niezwykle ważne. Należy jednak wiedzieć na co należy zwrócić uwagę przy ich wyborze produktów.

Bardzo istotne jest kupowanie superfood ze sprawdzonych źródeł. W sklepach ze zdrową żywnością znajdziesz najwyższej jakości super żywność.

Pamiętaj również o tym, że najwięcej wartości odżywczych mają produkty w pełni naturalne. Wybierać należy, więc certyfikowane superfoods będące źródłem "witaminowego zastrzyku".

Przed ich spożyciem należy dokładnie zapoznać się ze sposobem ich dawkowania. Niektóre z nich najlepiej jeść na surowo, inne w postaci sproszkowanej dodać łyżką np. do szklanki wody, czy posiłku. Ponadto uważnie przeczytaj jaka ilość zaspokoi dzienne zapotrzebowanie.

Superfoods to produkty spożywcze mające na celu urozmaicenie swojej diety. To cenne produkty niezbędne do prawidłowej pracy naszego organizmu.

Należy jednak wiedzieć, że samo ich spożywanie bez prowadzenia zdrowego stylu życia nie sprawi, że unikniemy chorób, będziemy cieszyć się zdrowiem i siłą witalną. Bardzo ważne jest dbanie o nasz organizm w sposób holistyczny. Stosowanie zbilansowanej diety, spożywanie świeżych owoców i warzyw, aktywność fizyczna, badania profilaktyczne, dbanie o zdrowie psychiczne powinno stanowić podstawę zdrowego stylu życia.

Bądź na bieżąco zapisz się do newslettera

Co zyskujesz zapisując się do newslettera beztabletek.pl?

  • Otrzymuj powiadomienia o aktualnych promocjach
  • Bądź na bieżąco z nowo dodawanymi kursami
  • Dowiedz się o nowych artykułach

Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat prawidłowego żywienia i superfoods to dołącz do pierwszej platformy edukacyjnej o zdrowiu w Polsce.

Wystarczy kliknąć w "dołącz do nas" i dokonując jednej płatności otrzymasz dożywotni dostęp do najnowszej wiedzy. 


Dzięki materiałom znajdującym się na platformie co miesiąc podnosisz swoje kompetencje a nauka odbywa się w wygodny dla ciebie sposób.

To ty wybierasz kiedy chcesz wrócić do danego materiału , nigdy nie usuwamy treści i co miesiąc dodajemy nowe.

Dołącz do nas już teraz!

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Jak dbać o wzrok podczas pracy biurowej?

Jak dbać o wzrok podczas pracy biurowej?

Sprawdzone metody ochrony oczu podczas pracy biurowej przy komputerze. Wpływ światła niebieskiego na narząd wzroku. Jak dbać o wzrok i unikać suchych i zaczerwienionych oczu?

Jak sobie radzić z alergiami w sezonie wiosennym?

Jak sobie radzić z alergiami w sezonie wiosennym?

Jak sobie radzić z alergiami w sezonie wiosennym? Poznaj kalendarz pylenia roślin i skuteczne metody łagodzenia objawów alergii na pyłki!

Ile czeka się na okulary u optyka na receptę?

Ile czeka się na okulary u optyka na receptę?

Ile się czeka na okulary od optyka? Czas oczekiwania zależy od parametrów szkieł, ale zazwyczaj mieści się od kilkunastu minut do około 10 dni roboczych. Odbierz idealnie dopasowane okulary korekcyjne!

Skrzep w probówce - Definicja i objawy

Skrzep w probówce - Definicja i objawy

Dlaczego skrzep w probówce może uniemożliwić wykonanie badań laboratoryjnych? Sprawdź, co oznacza skrzep i jak wpływa na wyniki morfologii.

Dołącz do nas!
i zyskaj dostęp do najlepszej platformy heathcare

Dbaj o to, by nieustannie zgłębiać swoją wiedzę i poszerzać kompetencje. Bądź na bieżąco ze stale zachodzącymi zmianami, nowymi sposobami leczenia oraz profilaktyki. Dołącz do nas i podnieś swoje kompetencje już teraz.

Roczna subskrypcja
95zł / rok
Zobacz co zyskasz

Odkryj holistyczne podejście do Zdrowia

  • Obszerna baza wiedzy
  • Niska roczna płatność
  • Nowe kursy każdego miesiąca