Czy warto suplementować NAC? Wsparcie wątroby. Jak działa N-acetylocysteina? Jakie korzyści dla zdrowia przynosi suplementacja N-Acetyl-L-Cysteiny (NAC)? N-acetylocysteina – dawkowanie

Czy warto suplementować NAC? Wsparcie wątroby. Jak działa N-acetylocysteina? Jakie korzyści dla zdrowia przynosi suplementacja N-Acetyl-L-Cysteiny (NAC)? N-acetylocysteina – dawkowanie

Często mówimy o suplementach diety jako o dodatkowej pomocy naszemu organizmowi w funkcjonowaniu i utrzymaniu zdrowia. Jednym z takich suplementów jest N-acetylocysteina, znana również jako NAC. Czym jest NAC, dlaczego ciągle budzi kontrowersje i czy warto stosować ten suplement? W artykule poniżej znajdziesz odpowiedzi.

Na co jest NAC suplement? Jak działa N-acetylocysteina? NAC – poznaj niezwykły suplement diety!

N-acetylocysteina jest pochodną aminokwasu L-cysteiny. Szczególnie warto zwrócić uwagę na to, że NAC zawiera grupę tiolową, dzięki czemu wykazuje właściwości antyoksydacyjne. NAC jest prekursorem glutationu, substancji neutralizującej wolne rodniki w ludzkim organizmie. To właśnie dlatego NAC wykorzystywana jest często w technologii kosmetycznej, a także w medycynie. Znajduje ona zastosowanie w leczeniu przewlekłych chorób wątroby, chorób układu oddechowego, a nawet w leczeniu nerwicy lękowej.

NAC - działanie

NAC działa głównie przez dwie drogi. Pierwszą z nich jest zwiększenie wydzielania glutationu w wątrobie, co pozwala na neutralizację wolnych rodników. Drugą drogą jest pobudzenie czynności mitochondrialnych w komórkach, które zwiększa ich zdolność do wykorzystywania tłuszczów jako źródła energii. NAC jest także skutecznym antidotum w przypadku przedawkowania leków i trucizn.

Często mówi się także o działaniu przeciwnowotworowym N-acetylocysteiny. NAC może być także niezastąpionym wsparciem leczenia infekcji górnych dróg oddechowych. Poprzez zmniejszenie lepkości wydzieliny, ułatwia odkrztuszanie.

N-acetylocysteina (NAC) to popularna substancja używana zarówno jako środek o określonych właściwościach leczniczych, jak i suplement diety. Właściwości przeciwutleniające i korzyści dla układu oddechowego to tylko niektóre z zalet, jakie niesie jej stosowanie. W tym artykule omówimy szczegółowo przypadki, w których suplementacja NAC może być pomocna.

NAC – N-acetylo-cysteina jest prekursorem L-cysteiny – siarkowego aminokwasu endogennego (produkowanego także przez organizm), będącego składnikiem strukturalnym wielu związków w organizmie człowieka. Jej pozytywne działanie zostało wykazane w terapii różnych chorób, w tym w PCOS (zespole policystycznych jajników). Czy warto ją również stosować w insulinooporności?

N-acetylocysteina wykazuje działanie antyapoptotyczne - zapobiega destrukcji własnych komórek organizmu oraz antykancerogenne stanowiąc element profilaktyczny w zmniejszeniu ryzyka wystąpienia choroby nowotworowej.

Suplement NAC - dla kogo? Dlaczego warto wspomóc codzienna dietę suplement NAC?

NAC stosowane jest przede wszystkim u pacjentów z przewlekłymi chorobami wątroby, takimi jak marskość wątroby czy WZW. Okazuje się, że NAC wpływa na poprawę funkcji wątroby poprzez zwiększenie wydzielania glutationu, zwiększenie sintezy białek, oczyszczanie wątroby z metali ciężkich i zmniejszenie stresu oksydacyjnego. Wartościowych efektów wykorzystania NAC można również spodziewać się w przypadku pacjentów z niewydolnością oddechową, astmą lub innymi chorobami układu oddechowego. Ponadto NAC stosowane jest w terapii antynowotworowej, w celu wspomagania leczenia chorób o podłożu zapalnym, a także w przypadku chorób neurologicznych i psychiatrycznych, takich jak choroba Alzheimera czy depresja.

Czy warto brać NAC?

Decyzja o stosowaniu NAC powinna zależeć od indywidualnej sytuacji pacjenta. To, że NAC wywiera korzystny wpływ na zdrowie, zostało wielokrotnie potwierdzone w badaniach naukowych. Trzeba jednak pamiętać, że NAC jest substancją o działaniu farmakologicznym, dlatego nie należy lekceważyc możliwości niepożądanych.

Jak długo można brać NAC?

Czas stosowania NAC zależy od indywidualnych potrzeb i kondycji zdrowotnej pacjenta. Stosowanie NAC przez okres kilku tygodni lub miesięcy jest uważane za bezpieczne. Jednak długotrwałe stosowanie NAC powinno odbywać się pod nadzorem lekarza oraz po wykonaniu badań kontrolnych.

Kiedy brać NAC?

NAC należy brać według zaleceń lekarza lub farmaceuty. Najlepiej stosować NAC przed snem, około 2-4 godziny po posiłku - w okolicach 22-24, ze względu na jego działanie uspokajające. NAC stosowany wraz z jedzeniem może wpędzić nas w stan letargu lub spowodować uczucie osłabienia.

Dawkowanie NAC

Dawkowanie NAC zależy od wieku, płci, stanu zdrowia i trybu życia pacjenta oraz od celu stosowania NAC. Lekarz bądź farmaceuta dobierze dawkę najlepiej dostosowaną do indywidualnych potrzeb pacjenta. Przykładowo, w leczeniu przewlekłych chorób wątroby zaleca się przyjmowanie dawki NAC w przedziale od 600 do 1200 mg na dobę. Warto jednak zawsze stosować się do zaleceń lekarza.

Bądź na bieżąco - zapisz się do newslettera

Co zyskujesz zapisując się do newslettera beztabletek.pl?

  • Otrzymuj powiadomienia o aktualnych promocjach
  • Bądź na bieżąco z nowo dodawanymi kursami
  • Dowiedz się o nowych artykułach

NAC suplement - skutki uboczne

Suplement diety N-acetylocysteina (NAC) jest popularny ze względu na swoje liczne korzyści zdrowotne, ale może również powodować pewne skutki uboczne. NAC jest zwykle dobrze tolerowany przez większość osób, ale niektóre mogą doświadczać nieprzyjemnych objawów. Jednym z najczęstszych skutków ubocznych stosowania NAC jest nieprawidłowości żołądkowo-jelitowe, takie jak nudności, wymioty, biegunka i wzdęcia. Niektóre osoby mogą również odczuwać uczucie zmęczenia lub senności po przyjęciu NAC. Istnieje również ryzyko wystąpienia alergii na ten suplement, które mogą objawiać się wysypką, swędzeniem, obrzękiem lub trudnościami z oddychaniem. Osoby z astmą lub innymi chorobami układu oddechowego powinny stosować NAC ostrożnie, ponieważ może on powodować skurcze oskrzeli.

Zawsze ważne jest skonsultowanie się z lekarzem przed rozpoczęciem przyjmowania jakiegokolwiek suplementu diety, aby ocenić potencjalne korzyści i ryzyko skutków ubocznych. 

Wszystko o twoim zdrowiu

Jeśli zawodowo pracujesz z pacjentem lub po prostu interesujesz się własnym zdrowiem to zapraszamy do dołączenia do platformy edukacyjnej o zdrowiu Bez Tabletek.Pierwsza platforma ogólnorozwojowa z tematyki zdrowia w Polsce.

Dołącz do nas już teraz i korzystaj cały rok bez opłat!

Dołącz do nas już teraz!

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Jak dbać o wzrok podczas pracy biurowej?

Jak dbać o wzrok podczas pracy biurowej?

Sprawdzone metody ochrony oczu podczas pracy biurowej przy komputerze. Wpływ światła niebieskiego na narząd wzroku. Jak dbać o wzrok i unikać suchych i zaczerwienionych oczu?

Jak sobie radzić z alergiami w sezonie wiosennym?

Jak sobie radzić z alergiami w sezonie wiosennym?

Jak sobie radzić z alergiami w sezonie wiosennym? Poznaj kalendarz pylenia roślin i skuteczne metody łagodzenia objawów alergii na pyłki!

Ile czeka się na okulary u optyka na receptę?

Ile czeka się na okulary u optyka na receptę?

Ile się czeka na okulary od optyka? Czas oczekiwania zależy od parametrów szkieł, ale zazwyczaj mieści się od kilkunastu minut do około 10 dni roboczych. Odbierz idealnie dopasowane okulary korekcyjne!

Skrzep w probówce - Definicja i objawy

Skrzep w probówce - Definicja i objawy

Dlaczego skrzep w probówce może uniemożliwić wykonanie badań laboratoryjnych? Sprawdź, co oznacza skrzep i jak wpływa na wyniki morfologii.

Dołącz do nas!
i zyskaj dostęp do najlepszej platformy heathcare

Dbaj o to, by nieustannie zgłębiać swoją wiedzę i poszerzać kompetencje. Bądź na bieżąco ze stale zachodzącymi zmianami, nowymi sposobami leczenia oraz profilaktyki. Dołącz do nas i podnieś swoje kompetencje już teraz.

Roczna subskrypcja
95zł / rok
Zobacz co zyskasz

Odkryj holistyczne podejście do Zdrowia

  • Obszerna baza wiedzy
  • Niska roczna płatność
  • Nowe kursy każdego miesiąca