mgr Bożena Heller
autor artykułuStrój pracowniczy - o czym warto pamiętać?
Pracownicy salonów kosmetycznych teoretycznie nie muszą mieć na sobie konkretnego rodzaju odzieży. Niektórzy pracodawcy stawiają na dowolność w tym zakresie, jednak warto mieć na uwadze, że prywatne ubrania niekoniecznie będą prezentować się profesjonalnie. Trudno bowiem zachować najwyższe standardy, wybierając odzież we własnym zakresie. Dlatego tak dużą popularnością cieszy się odzież kosmetyczna. Są to specjalne stroje, które zapewniają pracownikom przede wszystkim swobodę ruchu oraz w pełni profesjonalny wygląd. Właściciele salonów kosmetycznych coraz częściej wybierają dla swoich pracowników ubrania w konkretnym kolorze, dzięki czemu łatwo ich zidentyfikować. Dotyczy to zwłaszcza dużych miejsc pracy, które na co dzień odwiedza sporo klientów.
Przestrzeganie standardów higieny w salonach kosmetycznych
Na profesjonalny wygląd składa się nie tylko ubiór. Warto zwrócić też uwagę na dodatkowe elementy, które są niejako przypisane pracownikom salonów kosmetycznych. Pozwalają one zadbać o higienę, a tym samym bezpieczeństwo klientów. Pamiętajmy, że niezbędne jest zwrócenie uwagi na dostosowanie wyglądu pracownika do obowiązującego standardy higieny, czyli:
- zakładanie maseczki i rękawiczek jednorazowych,
- dezynfekowanie rąk,
- dezynfekowanie stanowiska pracy,
- używanie jednorazowych narzędzi,
- dezynfekowanie narzędzi wielokrotnego użytku.
Właśnie ze sprawą niestosowania się m.in. do wymienionych wyżej zasad, można zwiększyć zagrożenie swoje i pacjentów, a także budować negatywny wizerunek placówki.
Schludny i estetyczny wygląd na co dzień
Podstawowym aspektem w zakresie prezencji pracownika salonu kosmetycznego jest odpowiedni strój. Niemniej jednak klienci zwracają również uwagę na estetykę wyglądu, w tym włosy, skórę czy paznokcie. Trudno oddać się w ręce pracownika, który sam nie prezentuje najwyższych standardów. Z drugiej strony, pracodawca nie może nakazać wszystkim pracownikom np. pomalować paznokci na czerwono czy upiąć włosy w kok. Bardzo ważne jednak, aby pracownicy zawsze mieli przycięte paznokcie (resztki manicure nie będą dobrze się prezentować), umyte włosy oraz czystą skórę.Mimo że kosmetolodzy i kosmetyczki najczęściej dbają o swój wygląd, nie zaszkodzi przypomnieć im, że są wizytówką miejsca, w którym pracują.
Dowiedz się więcej dzięki naszym szkoleniom:
Wysokie standardy w zakresie obsługi klienta
Wygląd pracowników salonów kosmetycznych jest niezwykle istotny, ale trzeba też zadbać o najwyższe standardy obsługi klienta. W tym aspekcie główną rolę odgrywa pracodawca, który powinien przeszkolić każdego pracownika. Chodzi o to, aby klient poczuł się zaopiekowany, dzięki czemu będzie chciał wrócić i ponownie skorzystać z usługi. Klient powinien uzyskać wszelkie informacje na temat zabiegu, natomiast pracownicy muszą też pamiętać o prowadzeniu indywidualnych kart klientów.
Osoby zatrudnione w salonach kosmetycznych na ogół posiadają podstawową wiedzę w tym zakresie, ale nie zwalnia to pracodawcy z obowiązku przeprowadzenia szkolenia wstępnego. Pracownik powinien też wiedzieć, jak zachować się w sytuacji spornej, gdy np. klient zgłasza reklamację. Opracowanie jednolitych standardów pozwala pracownikom poczuć się pewniej w sporze z klientem, ale również umożliwia traktowanie wszystkich w ten sam sposób, stawiając na pełen profesjonalizm.