Co to jest sprzedaż bezpośrednia?
Czym jest sprzedaż bezpośrednia? Przede wszystkim umożliwia ona konsumentom dokładne zapoznanie się z produktem, jak i jego przetestowanie oraz wyrobienie o nim własnego zdania. Oferowane produkty są prezentowane bardzo często u potencjalnego klienta w jego miejscu pracy, czy u klienta w jego miejscu zamieszkania.
W opinii konsumentów sprzedaż bezpośrednia stała się integralną oraz uznawaną częścią gospodarki.
Badania opinii konsumenckich dowodzą, że wzrasta popularność tej formy handlu. Związane jest to przede wszystkim z:
- indywidualnym podejściem do klienta
- możliwością uzyskania konsultacji oraz porady
- warunkami umożliwiającymi namysł poprzedzający zakup
Dla dużej części firm, sprzedaż bezpośrednia w biznesie MLM jest najbardziej rentownym sposobem dotarcia do klientów. Wynika to m.in z tego, że pozwala ona na budowanie bezpośrednich oraz trwałych relacji, lepszą kontrolę nad łańcuchem dostaw, kastomizację produktów, czy usług. Umożliwia ona również efektywne zarządzanie marżą. Największe firmy sprzedaży bezpośredniej bardzo często osiągają miliardowe obroty, działają globalnie oraz są notowane na światowych giełdach. Warto wiedzieć, że sprzedaż bezpośrednia okazała się odporna nawet na kryzysy oraz pandemię, a co roku notuje wzrosty sprzedaży.
Wyróżnić możemy dwa popularne modele działania w tym rodzaju sprzedaży:
- MULTI-LEVEL / MLM, czyli marketing wielopoziomowy - wynagradzane są w nim zarówno sprzedaż własna przedstawiciela handlowego oraz sprzedaż jego zespołu
- SINGLE-LEVEL, czyli marketing jednopoziomy - wynagradza się w nim za sprzedaż własną. Rekrutacją oraz szkoleniem zespołu zajmują się w nim pracownicy firmy.
Warto podkreślić, że Polsce, ponad 80% firm sprzedaży bezpośredniej działa w modelu MLM.
Sprzedaż bezpośrednia a piramida finansowa
Według definicji Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej "piramidy są projektami lub przedsięwzięciami, w których uczestnik jest wynagradzany za wciągnięcie do projektu albo przedsięwzięcia innej osoby, a nie za sprzedaż towarów, czy usług dokonanych przez samego uczestnika. Piramidy są mechanizmami, które dzięki wpłatom wnoszonym przez świeżo zwerbowanych uczestników umożliwiają bogacenie się w postępie geometrycznym inicjatorom takich przedsięwzięć. W systemach prawnych wielu krajów, w tym w Polsce, takie formy te uznawane są za nielegalne."
W modelu sprzedaży bezpośredniej firmy mogą sprzedawać swoje produkty bezpośrednio do konsumentów albo prywatnych przedsiębiorców, współpracujących z firmami oraz zarabiających na odsprzedaży produktów, czy usług oraz budowaniu sieci sprzedaży. Na tej formie działania korzystają, więc wszyscy (konsumenci, sprzedawcy i firmy).
Czy sprzedaż bezpośrednia jest objęta regulacją?
Sprzedaż bezpośrednia została uregulowana przez Ustawę o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014r. Jest ona implementacją dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z 21 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów. Według informacji Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej, niezależnie od ustawodawstwa unijnego, polskiego i konsumentów, którzy dokonują zakupów u firm zrzeszonych w stowarzyszeniu, ochrania ich Kodeks Sprzedaży Bezpośredniej.
Prowadzisz działalność i chcesz podreperować swój budżet? Jesteś zainteresowany prowadzaniem własnej sprzedaży, oferowaniem towarów i usług? Nie wiesz jak na przykład postawić pierwsze kroki w Multi Level Marketingu? Jeśli chociaż na jedno z powyższych pytań odpowiedziałeś twierdząco, dołącz do programu afiliacyjnego i zwiększ swój domowy budżet. Zostań, subskrybentem platformy edukacyjnej Bez Tabletek.pl, a za każdą osobę, która dokona rejestracji i opłaci dostęp do portalu używając do tego Twojego dedykowanego linku, otrzymasz 50% kwoty, którą zapłacił użytkownik.